Uniwersytet Warszawski ogłasza konkurs na stanowisko Pracownika Administracyjnego – koordynatora ds. dostępności architektonicznej na UW
§ 1. Cel powołania
Do obowiązków koordynatora do spraw dostępności architektonicznej na Uniwersytecie Warszawskim należy:
a) podejmowanie działań związanych z diagnozowaniem i określaniem bieżącego stanu zapewniania dostępności architektonicznej;
b) monitorowanie inwestycji i prac remontowych na wszystkich etapach projektowania i realizacji, w celu usuwania barier architektonicznych, a także zapobieganie ich powstawaniu oraz upowszechnianie zasad projektowania uniwersalnego, o którym mowa w art. 2 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169 oraz z 2018 r. poz. 1217);
c) podejmowanie działań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na Uniwersytecie Warszawskim zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2020 poz. 1062);
d) sporządzania rocznych raportów o stanie zapewniania dostępności architektonicznej na Uniwersytecie Warszawskim, sporządzanie rocznych i wieloletnich planów działań na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na uczelni, oraz monitorowanie i koordynowanie ich realizacji;
e) składanie semestralnych sprawozdań z działań koordynatora i prezentowanie sporządzanych dokumentów Radzie ds. Dostępności oraz wdrażanie wytycznych Rady;
f) podnoszenie świadomości oraz promowanie działań w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej osobom ze szczególnymi potrzebami na zasadach równości z innymi osobami.
g) przygotowywanie i konsultowanie wniosków i dokumentów do konkursów architektonicznych oraz konsultowanie i współpraca w zakresie tworzenia dokumentacji służącej pozyskiwaniu środków finansowych na prace remontowo-budowlane w zakresie uwzględniania w nich działań służących zapewnianiu dostępności architektonicznej.
§ 2.
Miejsce zatrudnienia i zasady pracy
1. Koordynator dostępności jest zatrudniony w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW.
2. Koordynator dostępności realizuje swoje działania w porozumieniu i po akceptacji tych działań przez kierownika BON.
3. Koordynator dostępności współpracuje z Kanclerzem ds. Technicznych.
4. Koordynator dostępności wchodzi w skład Rady ds. Dostępności na Uniwersytecie Warszawskim, po jej powołaniu pełni w niej aktywną rolę sprawozdawczo-ekspercką oraz realizuje działania w oparciu o wskazania Rady.
5. Praca w pełnym wymiarze etatu, na czas określony – 1 rok – z możliwością przedłużenia na czas nieokreślony po pozytywnej ocenie pracy przez Radę ds. Dostępności i Kanclerza ds. Technicznych.
§ 3.Najważniejsze zadania koordynatora ds. dostępności architektonicznej
1) działania na rzecz poprawy dostępności architektonicznej budynków Uniwersytetu i ich otoczenia oraz upowszechnianie dobrych praktyk w tym zakresie;
2) monitorowanie działalności jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej osobom ze szczególnymi potrzebami;
3) konsultowanie projektów architektonicznych oraz realizowanych prac remontowo-budowlanych pod kątem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz stosowania zasad projektowania uniwersalnego i rozwiązań umożliwiających korzystanie tym osobom z obiektów UW i ich otoczenia na zasadach równości z innymi osobami;
4) w szczególnych sytuacjach, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, opiniowanie rozwiązań o charakterze dostępu alternatywnego oraz przygotowywanie analiz i uzasadnień wymaganych ww. ustawą;
5) sporządzanie opinii oraz współpraca z właściwymi podmiotami uczelni zaangażowanymi w projektowanie i realizowanie inwestycji remontowo-budowlanych a także współpraca w zakresie przygotowywania wniosków służących pozyskaniu środków finansowych na cele remontowo-budowlane;
6) reprezentowanie BON w spotkaniach dotyczących działań związanych z poprawą dostępności architektonicznej, odbiorach inwestycji, grupach projektowych i wszelkich spotkaniach dotyczących dostępności architektonicznej;
7) dokumentowanie wykonywanej pracy, w szczególności w postaci zachowywania korespondencji, sporządzania notatek służbowych ze spotkań, dokonanych ustaleń, zauważonych problemów dostępności, archiwizacji dokumentacji projektowej wg zasad prowadzenia dokumentacji określonej przez kierownika BON;
8) przeprowadzanie audytów architektonicznych, wizji lokalnych oraz innych działań monitorujących bieżący stan dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej budynków Uniwersytetu i ich otoczenia, oraz procedur właściwego postępowania związanych z obsługą osób z niepełnosprawnościami, oraz procedurami bezpieczeństwa w sytuacji zagrożeń, w porozumieniu i przy współudziale kierownika lub dyrektora administracyjnego;
9) bezpośrednia współpraca z dyrektorami/kierownikami administracyjnymi budynków UW, lub osobami przez nich wskazanymi w zakresie zapewniania w tych budynkach dostępności architektonicznej osobom ze szczególnymi potrzebami; w przypadku budynków zabytkowych współpraca z właściwymi organami odpowiedzialnymi za ochronę zabytków;
10) współpraca z odpowiednimi jednostkami uczelni, w tym z Inspektoratem BHPiOP UW, w zakresie działań służących ewakuacji i ratowaniu osób ze szczególnymi potrzebami z obiektów UW, a w szczególności:
a) wyznaczeniu oraz właściwemu oznaczeniu i wyposażeniu bezpiecznych stref oczekiwania na każdej kondygnacji, w której mogą przebywać osoby ze szczególnymi potrzebami, a nie będących w zasięgu wind pożarowych,
b) właściwemu wyposażeniu budynku w dodatkowe środki uratowania dla osób ze szczególnymi potrzebami, takie jak krzesła/wózki ewakuacyjne,
c) przeprowadzaniu instruktaży oraz szkoleń pracowników w zakresie ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
11) prowadzenie łącznej ewidencji użycia urządzeń technicznych służących zapewnieniu dostępności architektonicznej dla osób z niepełnosprawnościami, których użycie wymaga zaangażowania pracownika obsługi budynku na podstawie ewidencji prowadzonych w budynkach UW, oraz
a) opracowywanie ewidencji do potrzeb prezentacji w raportach oraz sprawozdaniach,
b) wykorzystanie ewidencji do analizy potrzeb i planowania zastąpienia tych urządzeń rozwiązaniami zapewniającymi dostępność przez stosowanie uniwersalnego projektowania lub racjonalnych usprawnień,
12) aktywny udział w zebraniach Rady ds. Dostępności na UW, zwoływanych co najmniej raz na semestr, w szczególności poprzez:
a) składanie sprawozdań z bieżącej działalności koordynatora;
b) prezentowanie bieżącego stanu spełniania wymogów dostępności architektonicznej obiektów Uniwersytetu i ich otoczenia a raz do roku opracowanie i zaprezentowanie rocznego raportu na temat spełniania wymogów dostępności architektonicznej obiektów Uniwersytetu i ich otoczenia wraz z informacjami o stosowanych rozwiązaniach alternatywnych i analizą każdorazowego ich zastosowania;
c) proponowanie i wskazywanie potrzeb działań w zakresie poprawy dostępności architektonicznej obiektów Uniwersytetu w postaci sporządzania i przedstawiania wraz z raportem rocznym, projektu planu działań na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w ujęciu rocznym i wieloletnim;
13) podejmowanie działań zgodnie z wytycznymi Rady;
14) opracowywanie projektów raportu rocznego oraz rocznego i wieloletniego planu działań zgodnie z postanowieniami Rady, a po ich zatwierdzeniu przez Radę przedstawienie treści dokumentów Senatowi Uniwersytetu;
15) monitorowanie i koordynowanie realizacji rocznych i wieloletnich planów działań na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na uczelni;
16) podejmowanie działań związanych z obsługą wniosków o zapewnienie dostępności oraz wynikających z wszczęcia postępowania skargowego określonego w Rozdziale 4 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
17) przygotowywanie i konsultowanie wniosków i dokumentów konkursowych np. w zakresie Konkursu Lider Dostępności.
§ 4.
Wymagania
Kandydat powinien posiadać:
• wykształcenie wyższe w zakresie architektury: mgr inż. architekt / inż. architekt,
• wiedzę w zakresie projektowania uniwersalnego,
• doświadczenie w pracy z osobami z różnymi niepełnosprawnościami,
§ wiedzę w zakresie dostępności architektonicznej (doskonała), dostępności cyfrowej (podstawowa), oraz dostępności informacyjno – komunikacyjnej (podstawowa),
§ znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2,
• doświadczenie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem osób z niepełnosprawnościami,
• gotowość stałego doskonalenia zawodowego,
• znajomość funkcjonowania uczelni,
• umiejętności komunikacyjne pozwalające na przekonywanie innych do konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• doskonałą znajomość aktów prawnych z zakresu prawa budowlanego, a także:
§ Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169 oraz z 2018 r. poz. 1217),
§ Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 1062),
§ Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848)
§ Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami uwzględniające koncepcję uniwersalnego projektowania – poradnik Ministerstwa Infrastruktury I Budownictwa, Warszawa, 2017.
§ Rymsza B., Kaperczak K., „Standardy dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy”, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 2015.
§ Kowalski K., „Projektowanie bez barier – Wytyczne” wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
§ Polski Związek Niewidomych, Instytut Tyflologiczny, “Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących – zalecenia i przepisy”, Warszawa 2016.
§ Norma ISO 21542:2011 ,,Building construction – Accessibility of the built environment”
§ Zarządzenia nr 204 Rektora UW z dnia 31 sierpnia 2020 r. w sprawie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW z 2020 r. poz. 382).
§ 5.
Wymagane dokumenty
• podanie skierowane do JM Rektora UW;
• list motywacyjny skierowany do Komisji Konkursowej;
• życiorys zawodowy;
• kwestionariusz osobowy (do pobrania ze strony UW – http://bsp.adm.uw.edu.pl/bsp/druki-i-formularze/),
• odpis dyplomu;
• opcjonalnie – wykaz publikacji, w tym kopie najważniejszych publikacji, oraz inne dokumenty poświadczające wymagania o których mowa w paragrafie 4;
• informację o przetwarzaniu danych osobowych – klauzula informacyjna oraz klauzula zgody (do pobrania ze strony UW – http://bsp.adm.uw.edu.pl/bsp/druki-i-formularze/);
• oświadczenie o akceptacji Regulaminu konkursu na stanowisko koordynatora ds. architektonicznych na Uniwersytecie Warszawskim wraz z podpisem.
§ 6.
Informacje dodatkowe
· Uniwersytet Warszawski zastrzega sobie prawo unieważnienia konkursu przez Rektora bez podania przyczyn;
· Zgłoszenia udziału w konkursie wraz z kompletem dokumentów należy składać w Sekretariacie Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami, ul. Dobra 55, 00-312 Warszawa, w terminie do 31.08.2021 r. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do 30.09.2021 r.
· Konkurs jest pierwszym etapem procedury zatrudniania na stanowisku Koordynatora do spraw dostępności architektonicznej, a jego pozytywne rozstrzygnięcie stanowi podstawę do dalszego postępowania.
· Konkurs przeprowadza się w oparciu o Regulamin konkursu na stanowisko koordynatora ds. architektonicznych na Uniwersytecie Warszawskim.